Marine Cargo Control Document Processing – Port 395

June 10, 2020

The following information was provided by port 395, Montreal.

Note that CBSA is presently having technical difficulties with his electronic data interchange system (EDI) for the sufferance warehouses. This issue results in the RNS release messages not being received by the warehouses or the bonded yards(terminals).

Until further notice, CBSA Montreal has implemented the following to rectify the situation for 0395 shipments:              

  • Port of Montreal: A list of all the problem manifests regarding a specific vessel will be forwarded to your office. The list will indicate the action to be taken by the terminal(either released, remanifested/deconsolidated) for each of the manifests.
  • Sufferance warehouse: Each bonded warehouse that has goods with manifests related to transactions that the broker cannot receive the RNS release message; The broker must write to [email protected] The broker must include the transaction number, a copy of the manifests attached to the transaction(PDF scan) and an explanation of the situation. If the goods are released, a CBSA officer will stamp the manifest electronically “mainlevée/release” and return it to the broker.  The broker, in turn, will transfer the stamped manifest to the warehouse operator. As of now and until further notice, the warehouse operator is authorized to accept the electronically stamped “mainlevée/release” manifest as proof of Customs release for transactions presented electronically. In the case where a release is not given, instructions will be forwarded to the broker.
  • Customs Brokers: If a broker having presented an electronic transaction that is linked to a problem manifest that is unable to receive an RNS release, follow the instructions described in the sufferance warehouse section. For the moment, CBSA is unable to predict when the RNS messages will resume but when the issue is resolved, the messages will be sent to acquit the transactions.  Please disregarded the notice sent by CBSA headquarter explaining that you need to provide with an RMD paper declaration.

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Noter que l’ASFC  éprouve présentement des difficultés techniques avec son système électronique d’échange de données avec les entrepôts d’attente (EDI).  Ces problèmes font en sorte que les messages électroniques de mainlevée (RNS) ne sont pas reçus, pour certains manifestes, par l’entreposeur ou le terminal.  Afin de remédier à la situation, voici , jusqu’à nouvel ordre, les solutions que la salle des comptoirs de l’ASFC à Montréal a mis en branle pour les expéditions qui concernent le bureau 0395 :

  • Terminal du port de Montréal : Une liste détaillant tous les numéros de manifestes problématiques du navire à quai vous sera envoyée.  Celle-ci indiquera l’action (mainlevée ou dégroupage autorisé) à prendre par le terminal pour chacun des manifestes.
  • Entrepôt d’attente :  Chaque entreposeur sous douane ayant sous sa responsabilité des manifestes pour lesquels le courtier en douane est incapable d’obtenir la mainlevée électronique (l’entreposeur ne reçoit pas le message RNS) devra référer ledit courtier à notre adresse courriel [email protected].  Ce dernier devra alors nous expliquer la situation, préciser le numéro de la transaction présentée électroniquement et nous fournir une copie électronique du/des manifeste(s) associés à la transaction. Si la mainlevée est accordée à l’expédition, l’agent étampera électroniquement « mainlevée/release » sur le manifeste et le retournera au courtier.  Le courtier devra alors acheminer le manifestes étampé à l’entreposeur.  Dès maintenant et jusqu’à nouvel ordre, l’entrepôt d’attente est autorisé à accepter un manifeste étampé électroniquement « mainlevée/release » à titre de preuve de mainlevée douanière pour une transaction présentée électroniquement.  Dans le cas où la mainlevée ne serait pas accordée à une expédition, des instructions seront envoyés au courtier.     
  • Courtier en douane : Si un courtier ayant présenté une transaction électronique liée à un manifeste problématique est incapable de recevoir le message de mainlevée (RNS), il devra suivre la marche à suivre expliquée précédemment pour les entrepôts d’attente.  Pour le moment, l’ASFC est incapable de préciser le moment où le courtier recevra ce message mais assure les courtiers qu’ils le recevront.  Ainsi, le courtier devra attendre de recevoir le message de mainlevée (RNS) afin d’acquitter le transaction.  Prière de ne pas tenir compte de l’avis envoyé par l’administration centrale de l’ASFC mentionnant de fournir une déclaration MDM papier complète. 

Accessible to: 
Everyone
Topic(s): 
Release / System Updates/Outages & Delays at the Border
Information Source: 
Canada Border Services Agency (CBSA)
Document Type: 
Email Article